A2 - Sci-fi z globálního jihu - 05/2024
Žánr science fiction se v průběhu minulého století dočkal různých definic. Ve snaze zohlednit rostoucí ambice některých odnoží fantastiky se zaváděly termíny jako spekulativní fikce, při pokusu popsat přednosti žánru se … Více
- Vydavatel:
- Kulturní Čtrnáctideník A2
- Formát:
- Floowie paper, 2 MB (1 stran)
- Publikováno:
- 28. 2. 2024
Popis
Žánr science fiction se v průběhu minulého století dočkal různých definic. Ve snaze zohlednit rostoucí ambice některých odnoží fantastiky se zaváděly termíny jako spekulativní fikce, při pokusu popsat přednosti žánru se objevil termín „pocit úžasu“, který měl přiblížit prožitky publika na výpravách do imaginativního neznáma. Sean Redmond a Leon Marvel, editoři sborníku teoretických textů Endangering Science Fiction Film z roku 2015, jehož název lze volně přeložit jako Nebezpečná setkání se sci-fi filmem, ovšem razí myšlenku, že pro žánr je ústředním konceptem spíše pocit nebezpečí. Detekují ho v motivech blížící se či již nastalé apokalypsy, v opuštění lineárního prožívání času či v narušení integrity lidského těla. A zmíněné rysy nacházejí jak v hollywoodských blockbusterech, tak v okrajových zákoutích vědeckofantastické produkce.
Tematické texty tohoto čísla ukazují, že tvůrci ze zemí globálního Jihu často sci-fi využívají jako prostředek k zachycení specifických rizik souvisejících s konkrétními podmínkami života v regionech, které poznamenala turbulentní kolonialistická minulost či zkušenosti s diktaturou. Filmaři z Latinské Ameriky, Afriky či jihovýchodní Asie nezřídka mísí žánrové propriety západního sci-fi s místním folklorem nebo s více či méně explicitními aluzemi na znepokojivou politickou situaci. Vznikají díla, která zneklidňují jak formou či vypravěčskou strukturou, jež se ne vždy drží zavedených žánrových vzorců, tak svou energií a odhodláním fungovat jako úderný politický nástroj.
Spolu s rozšířením technologií umožňujících vyrobit přesvědčivé triky takřka na koleně se v posledních dvou dekádách natáčí čím dál víc autorských, nezávislých sci-fi. Jak ale ukazuje například nedávný tuzemský snímek Bod obnovy, snadno se stane, že tvůrci napřou veškerou pozornost k vytvoření přesvědčivého designu a využití působivých lokací, výsledkem je ovšem zaměnitelný, genericky pojatý snímek. Tím spíš je osvěžující sledovat punkově neučesané a experimentální výboje filmařů například z Rwandy nebo Etiopie, kteří se leckdy obejdou bez digitálních kulis a dokážou světové festivaly zaskočit, ale i okouzlit svými radikálními, obtížně uchopitelnými vizemi budoucnosti, v nichž se palčivě odráží neutěšený život v dnešní době či traumata nedávné minulosti.
Tomáš Stejskal, redaktor A2 kulturního čtrnáctideníku
A2 je nezávislý kritický čtrnáctideník, který reflektuje kulturu v co nejširším pojetí, tedy včetně společenského dění a politiky. Vychází každou druhou středu a má 32 stran novinového formátu.Svým obsahem i přístupem se A2 snaží vytvářet alternativu k hlavnímu proudu, jehož specifika zároveň kriticky reflektuje.
Další vydání
A2 - Globální logistika - 08/2024
A2 - Kurt Cobain - 07/2024
A2 - Historický román - 06/2024
A2 - Palestina vs. Izrael - 04/2024
A2 – Autofikce – 03/2024
A2 – České kvíření – 02/2024
A2 - Jiří Wolker - 01/2024
A2 - Pivo - 25-26/2023
A2 - Regionální galerie - 24/2023
Často kladené dotazy
E-magazíny můžete číst přímo po rozkliknutí online v naší HTML5 čtečce, a to jak v počítači, tak na mobilu. Pro offline čtení na mobilních zařízení (Android, iOS) můžete využít aplikaci Vodafone Galerie, kterou si můžete zdarma stáhnout v kategorii Aplikace. Tato aplikace je přímo vázána na telefonní číslo a heslo, pod kterým jste si e-magazín zakoupili. Jakmile se do aplikace přihlásíte, uvidíte přehledný seznam již zakoupených e-magazínů.
Vyzkoušejte čtení třeba s deníkem METRO